Merkwaardig ...
Merkwaardig hoe de Vlaamse media behoorlijk tot zelfs zeer mild zijn over het Bpost-verhaal. Dankzij twee afgevaardigden op het kabinet van Petra De Sutter (die dus wél over dat beheerscontract heb...
Lees het hele artikelTijdens de vorige gemeenteraad vroeg ik: “Welke zijn de noodzakelijke voorwaarden voor de start van het circulatieplan?” Het antwoord bleef uit… Ik heb wel een exhaustieve lijst gekregen van allerlei zogenoemde initiatieven: onderzoeken van dit, nagaan van dat… Maar tot nu niks concreets…
Daarom opnieuw mijn eenvoudige vraag op deze gemeenteraad: wat moet worden gerealiseerd vooraleer het circulatieplan effectief wordt doorgevoerd?
Daaraan gekoppeld maken twee dingen mij ongerust:
1) Het contact met De Lijn… Ik kan mij goed voorstellen dat er voor het openbaar vervoer randvoorwaarden zijn. Tijdens het gesprek met de directeur van De Lijn Oost-Vlaanderen zijn er allerlei opmerkingen gemaakt die me onrust baren. Ten eerste zullen investeringen niet het beloofde land creëren… Een euro geef je maar één keer uit…
Ten tweede zal het circulatieplan op enkele punten een verbetering zijn; op andere punten zeker niet. Ten derde: als je vlot openbaar vervoer hebt, waarbij de gemiddelde snelheid hoger ligt dan wat je kan doen met de auto of met de fiets - want daar draait het om- dan gaan de mensen makkelijk overschakelen. Dat is nu niet het geval!
Last but not least: van het circulatieplan is pas kennisgenomen toen dat het al beslist was: post factum, dus. Vooraf de dingen doorpraten met de betrokkenen en uitgebreide inspraak vragen, is buitengewoon cruciaal..
2) Ik grijp terug naar de lessen van oud-burgemeester Frank Beke voor het Brusselse voetgangersgebied… Ik citeer: “De voetgangerszone is er niet van de ene op de andere dag gekomen. Dat is stapsgewijs gebeurd.”
Ik kan de lijn doortrekken naar uw circulatieplan: je moet het stuk voor stuk doen en niet alles in een keer “stuk slaan”. Je moet allerlei flankerende maatregelen eerst uitvoeren. Wat nu niet het geval is. Zelfs op de eenvoudige vraag: wat moet er eerst gebeuren en wat is er nodig vooraleer het circulatieplan wordt doorgevoerd, krijg ik geen antwoord.
De tussenkomst van schepen Watteeuw is zo voorspelbaar:
Dit zijn mijn conclusies:
(1) Hier stond eerst hetzelfde maar dan uit de mond van schepen Watteeuw. Vanzelfsprekend gaat het hier om onze interpretatie van...
Gemeenteraad Gent, 24 mei 2016
Merkwaardig hoe de Vlaamse media behoorlijk tot zelfs zeer mild zijn over het Bpost-verhaal. Dankzij twee afgevaardigden op het kabinet van Petra De Sutter (die dus wél over dat beheerscontract heb...
Lees het hele artikelHet is een cliché zo groot als een huis. Ouders die er aan tafel met hun nageslacht zeer over verwonderd zijn dat hun kinderen belangrijke gebeurtenissen uit een al met al niet zo ver verleden niet...
Lees het hele artikelHet is iets waar zelfs dé Loodgieter uit onze Vaderlandse Geschiedenis niets kon aan doen: lekken. Al was het in die tijd toch anders dan vandaag. Toen werd wat gelekt werd d’office niet meer behan...
Lees het hele artikelOver die fameuze 120%... Dat de Kamer in 2013 zich een uitzonderingsbepaling voor topambtenaren op zijn diefkes – excusez le mot – heeft toegeëigend, klopt niet. Ook al staat dat dus overal te leze...
Lees het hele artikel