Ik ga toch
Dave Sinardet heeft in De Morgen van vorige zaterdag helemaal gelijk. Anders dan de volgens sommigen nogal ijdele professor zelf maal ik inderdaad volstrekt niets om mijn imago. Ik heb al wie mij d...
Lees het hele artikelTijdens de vorige gemeenteraad vroeg ik: “Welke zijn de noodzakelijke voorwaarden voor de start van het circulatieplan?” Het antwoord bleef uit… Ik heb wel een exhaustieve lijst gekregen van allerlei zogenoemde initiatieven: onderzoeken van dit, nagaan van dat… Maar tot nu niks concreets…
Daarom opnieuw mijn eenvoudige vraag op deze gemeenteraad: wat moet worden gerealiseerd vooraleer het circulatieplan effectief wordt doorgevoerd?
Daaraan gekoppeld maken twee dingen mij ongerust:
1) Het contact met De Lijn… Ik kan mij goed voorstellen dat er voor het openbaar vervoer randvoorwaarden zijn. Tijdens het gesprek met de directeur van De Lijn Oost-Vlaanderen zijn er allerlei opmerkingen gemaakt die me onrust baren. Ten eerste zullen investeringen niet het beloofde land creëren… Een euro geef je maar één keer uit…
Ten tweede zal het circulatieplan op enkele punten een verbetering zijn; op andere punten zeker niet. Ten derde: als je vlot openbaar vervoer hebt, waarbij de gemiddelde snelheid hoger ligt dan wat je kan doen met de auto of met de fiets - want daar draait het om- dan gaan de mensen makkelijk overschakelen. Dat is nu niet het geval!
Last but not least: van het circulatieplan is pas kennisgenomen toen dat het al beslist was: post factum, dus. Vooraf de dingen doorpraten met de betrokkenen en uitgebreide inspraak vragen, is buitengewoon cruciaal..
2) Ik grijp terug naar de lessen van oud-burgemeester Frank Beke voor het Brusselse voetgangersgebied… Ik citeer: “De voetgangerszone is er niet van de ene op de andere dag gekomen. Dat is stapsgewijs gebeurd.”
Ik kan de lijn doortrekken naar uw circulatieplan: je moet het stuk voor stuk doen en niet alles in een keer “stuk slaan”. Je moet allerlei flankerende maatregelen eerst uitvoeren. Wat nu niet het geval is. Zelfs op de eenvoudige vraag: wat moet er eerst gebeuren en wat is er nodig vooraleer het circulatieplan wordt doorgevoerd, krijg ik geen antwoord.
De tussenkomst van schepen Watteeuw is zo voorspelbaar:
Dit zijn mijn conclusies:
(1) Hier stond eerst hetzelfde maar dan uit de mond van schepen Watteeuw. Vanzelfsprekend gaat het hier om onze interpretatie van...
Gemeenteraad Gent, 24 mei 2016
Dave Sinardet heeft in De Morgen van vorige zaterdag helemaal gelijk. Anders dan de volgens sommigen nogal ijdele professor zelf maal ik inderdaad volstrekt niets om mijn imago. Ik heb al wie mij d...
Lees het hele artikelTreinen die van A naar B rijden, en daar ook aankomen: dat is geen nieuws. Nieuws is de trein die van de sporen dendert. Daarom is nieuws bijna altijd slecht nieuws. De volksmond weet dat, en draai...
Lees het hele artikelHou u vast. ‘Het Nederlands is een van de grofste talen ter wereld.’ Dat staat in Je mag ook niets meer zeggen van ene Mounir Samuel. Het minste wat je van hem kan zeggen is dat hij niet gebukt gaa...
Lees het hele artikelHet typeert onze openbare omroep: hij zorgt ervoor dat de vreugde op de Vlaamse feestdag niet té groot wordt. En vandaar op 11 juli op de nieuwssite van de VRT: Is de Vlaming een flamingant? Of wil...
Lees het hele artikel