Het Avondland
We kunnen het blijkbaar niet laten; het is een ei zo na natuurlijke reflex geworden. Als Elon Musk gewone burgers de ruimte instuurt die met nieuwe hoogtechnologische pakken – ze zien er tien keer ...
Lees het hele artikelGezien? De moeder van de Syriëstrijder die meespeelt in de theatervoorstelling Lam Gods stapt eruit. ‘Na negatieve reacties’ en ‘onder druk’ van de moslimgemeenschap. Omdat in het Lam Gods een scene zit met naakte mensen. Scene waarin de vrouw zelf niet meespeelt. Onhoudbaar als ‘moeder en moslima’. Ik denk dat dit heel betekenisvol is.
Diezelfde vrouw staat overigens ook op de lijst van de cd&v in het district Antwerpen. Ze is dus maatschappelijk betrokken, en dat is goed. En toch…
Wie oud genoeg is weet precies wat maatschappelijke druk vanuit de religie betekent. In elk Vlaams dorp bepaalde de pastoor wat kon en vooral wat niet kon. Door mei 68 is daar in de loop van de jaren 70 een eind aan gekomen.
Hoewel..
Toen ik eind jaren 80 een debat ging modereren over abortus, in een jeugdhuis in het zuiden van Oost-Vlaanderen, kwam de voorzitter – een jongen van 20 – helemaal bij het begin zeggen dat de ‘pastoor laat weten dat aanwezigheid bij dit debat niet strookt met de regels van de Kerk.’
Ik dacht eerst aan een grap, maar dat was fout: naar schatting 30 % van de aanwezigen verliet de zaal… En ik heb nog een briefje waarin diezelfde voorzitter mij een paar maand later laat weten dat ‘als gevolg van het door u gemodereerde debat’ het CVP-gemeentebestuur de subsidies van de jeugdclub had geschrapt…
Niets nieuws onder de zon dus. Ik zie dat ook in Gent. Via Facebook worden allochtone stadsgenoten gevolgd en gecorrigeerd middels sociale druk. Omdat dat bovendien in het Turks gebeurt, is dubbelspraak eerder regel dan uitzondering: mandatarissen zijn in het Nederlands (maar niet op Facebook) vrijzinnig, pro holebi- en vrouwen-rechten, en zelfs kritisch tegenover president Erdogan. In het Turks zijn ze vanzelfsprekend gelovig, tegen homo’s en gelijke behandeling, en voor Erdogan.
Dat is de reden dat bij de discussie over religieuze symbolen moslimmeisjes eigenlijk geholpen worden door een verbod. Dat beschermt hen tegen sociale druk. En die is er, en hij neemt toe: hoofddoeken worden alsmaar jonger gedragen.
Een verbod dat bevrijdt, ook dat is niet nieuw. De oude socialisten wisten: c’est la liberté qui opprime et la loi qui libère. De socialisten van nu zijn dat totaal vergeten.
En zelfs als maar een minderheid van die meisjes sluieren omdat ze moeten, dan nog wil ik voor hen opkomen. In naam van de emancipatie. We gaan niet terug naar af. Ik wil dat de pastoors niet terugkomen. Van welke gezindte ook.
Mocht u het eens zijn met wat hierboven staat, Ik sta op #27 op lijst 2, bij de N-VA.
We kunnen het blijkbaar niet laten; het is een ei zo na natuurlijke reflex geworden. Als Elon Musk gewone burgers de ruimte instuurt die met nieuwe hoogtechnologische pakken – ze zien er tien keer ...
Lees het hele artikelHet is de schuld van Doorbraak-collega en Duitslandkenner Dirk Rochtus: hij was de eerste die mij op haar bestaan heeft gewezen. En ik raak er sindsdien nauwelijks op uitgekeken. De manier waarop S...
Lees het hele artikelZe hebben het op de Reyerslaan zelf gezegd: ze imiteren er slechte films. En deze keer moeten we ze helemaal gelijk geven: wat een zootje toch! Op het moment dat wij dit schrijven zijn er al twee o...
Lees het hele artikelHet is mijn wijze grootvader die me dat heeft meegegeven. Geboren in 1890, tot zijn twaalfde naar school geweest, maar gezegend met veel kritische zin. Hij schonk me als kind wijsheden die ik achte...
Lees het hele artikel