Op naar referendum circulatieplan!

Ik zal ook zelf de straat opgaan om handtekeningen te verzamelen voor het referendum, huis aan huis. We hebben 30.000 handtekeningen nodig: we moeten dus iets meer dan tien procent van de Gentenaars overtuigen.  Dat lijkt me geen kleine klus, maar absoluut haalbaar.

Ik ben blij met ons kersvers samenwerkingsverband IntelliGent Mobiel.  De voorzitter wordt dr Jozef Burm, Van Gent Mobiel.

Het wordt voor ons allemaal hard werken: op straat, tussen de mensen, op evenementen...  Ik roep trouwens iedereen op om mee te doen.  Vrijwilligers zijn welkom en kunnen zich inschrijven op i-m.gent.  Op die website staat ook het rekeningnummer waarmee we donaties kunnen ontvangen.  

Koken kost geld.  Het stadsbestuur heeft een half miljoen euro belastinggeld uitgetrokken voor de communicatie over het circulatieplan.  

IntelliGent Mobiel wil het doen met heel veel kleine of grote giften, UW giften.


Concrete vraag

Vindt u dat Gent en de Gentenaars beter worden van het voorliggende circulatieplan: ja of neen? Dat is dé vraag voor de Gentenaars. Het is een ruime vraag, aan de Gentenaars van het centrum én van de deelgemeenten Gentbrugge, Sint-Amandsberg, Ledeberg, Drongen, Afsnee, Wondelgem, Mariakerke, Zwijnaarde, Oostakker en Sint-Denijs-Westrem.  Want ze zijn allemaal betrokken.  Gent is van alle Gentenaars, niet alleen van sommige Gentenaars.

Slecht plan

Ik herhaal dat het circulatieplan niet deugt.  Er is om te beginnen geen breed draagvlak. En de mensen zijn terecht ongerust omdat het plan als nooit tevoren ingrijpt in leven, wonen, werken, ondernemen, handel drijven…

Foto persconferentie 27 mei 2016 : I'M-voorzitter Dr Jozef Burm en N-VA-fractieleider Siegfried Bracke

Daarom hebben alle Gentenaars het recht in deze mee te beslissen.  De info-avonden en de besloten woonkamergesprekken waren in termen van inspraak morrelen in de marge.  Extra initiatieven die onder onze druk in alle haast zijn verzonnen (zoals het burgerkabinet, het mobiliteitsforum en de voortdurende bevragingen) zijn zelfs geen doekjes voor het bloeden, en zullen beslist het plan niet veranderen.

Geen randvoorwaarden

Ik stoor mij ook aan het gebrek aan randvoorwaarden, ook al wordt er voortdurend naar verwezen als zijnde essentieel vóór het circulatieplan wordt uitgevoerd.  Een beter openbaar vervoersnet dat aansluit op de taxi’s, voldoende park en rides, fietsfaciliteiten, de ontlasting van de R40, de  voetgangerszones: ik hamer al maanden in de gemeenteraad op die randvoorwaarden.  Het enige antwoord dat ik krijg, is “we zijn het aan het onderzoeken”.  Die randvoorwaarden zijn een fictie.

En daarom…  

Mogen wij ook op u rekenen?

 

Siegfried Bracke

Gent, 27 mei 2016


Eerder

Ik ga toch

Dave Sinardet heeft in De Morgen van vorige zaterdag helemaal gelijk. Anders dan de volgens sommigen nogal ijdele professor zelf maal ik inderdaad volstrekt niets om mijn imago. Ik heb al wie mij d...

Lees het hele artikel

Technisch onschuldig

Treinen die van A naar B rijden, en daar ook aankomen: dat is geen nieuws. Nieuws is de trein die van de sporen dendert. Daarom is nieuws bijna altijd slecht nieuws. De volksmond weet dat, en draai...

Lees het hele artikel

Taal voor armen van geest

Hou u vast. ‘Het Nederlands is een van de grofste talen ter wereld.’ Dat staat in Je mag ook niets meer zeggen van ene Mounir Samuel. Het minste wat je van hem kan zeggen is dat hij niet gebukt gaa...

Lees het hele artikel

Vlaming of Belg?

Het typeert onze openbare omroep: hij zorgt ervoor dat de vreugde op de Vlaamse feestdag niet té groot wordt. En vandaar op 11 juli op de nieuwssite van de VRT: Is de Vlaming een flamingant? Of wil...

Lees het hele artikel